Sinds 1997 heeft Lost & Found meer dan 200 avonden voor verdwaalde beelden en geluiden samengesteld. Kunstenaars, schrijvers, wetenschappers en muzikanten laten werk in ontwikkeling zien, experimenteren of tonen werk dat (nog) niet in hun oeuvre past. Een specifiek en uniek podium voor divers en hybride werk dat in een museaal circuit geen plaats heeft.

Lost & Found

Felix Meritis

25–04–2014

Redactie
Merijn Bolink
Alma Mathijsen
Julia van Mourik

Ontwerp
Elsa-Louise Manceaux

Sponsors
Mondriaan Fonds
Amsterdams Fonds voor de Kunst
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
robstolk®

Volgende L&F
2 mei in IJsland
30 mei Theatrum Anatomicum

Stuur ons je bijdrage! found@lost.nl

Het is maar zelden dat de werkelijkheid overeenkomt met het ideaalbeeld dat je voor je geestesoog hebt.

Sabry Amroussi

Vrijdagavond 25 april. Koningsnacht. Ik wandel over de Keizersgracht naar nummer 324, waar ik vanavond getuige mag zijn van een editie van Lost & Found. Dat, en een vakkundig afgehaalde Thaise Maaltijd.
Dit moet ongeveer de route zijn geweest die Arthur Schopenhauer in 1803 heeft afgelegd toen hij het net een kwart eeuw jonge genootschap 'Felix Meritis’ vereerde met een bezoek. Er is mooi helder Hollands Licht, en ik verheug mij op een avond vol leering en vermaak in de beste verlichte tradities die in dit eerbiedwaardige pand sinds lange tijd beoefend worden.

lees verder

Mijn ideële dromerijen worden ruw verstoord als ik, halverwege de gracht, een man tegemoet loop. De man, van middelbare leeftijd en in het dagelijks leven ongetwijfeld een betrouwbaar verkoper van witgoed, droeg op zijn hoofd twee pronte oranje borsten van rubber,  dit vergezeld van het obligate oranje voetbalshirt, een sport die de man, gezien zijn postuur, vooral langs de zijlijn moest beleven. Bij het passeren pakte de man mij bij mijn schouders vast, en brulde in mijn gezicht iets dat klonk als „Kooonings”. Een zoete alcoholwalm en tabakslucht kwamen me tegemoet. Het was alsof ik een asbak vol met bier leegdronk. De gracht was verder leeg.
Ik kon mij opeens erg vind in het pessimisme van de oude Schopenhauer; waar ik in mijn persoonlijke ruimte klaar was voor een zingevende beleving was het toch de ander die mijn comfortabele zeepbel doorprikte. Ik had opeens zin in curry. En een goudeerlijk glas Coca Cola
In de Shaffyzaal trof ik de immer hartverwarmende vaste samenstelsters van de avond, Alma Mathijsen en Julia van Mourik vergezeld door kunstenaar Merijn Bolink en twee dampende tassen vol Thais eten van de op twee na beste Thai van de stad.
Ik zorgde dat mijn plaats aan de eettafel in de buurt was van de noodles, viskoekjes en garnalencurry, deels uit pure, hongerige hebberigheid, maar ook omdat ik, na mijn tot misantropie leidende ontmoeting op de gracht, behoefte had aan troost in de meest basale vorm.
Ik deelde deze troost met mijn disgenoot Anton Dautzenberg, de getalenteerde auteur die zich de ganse zonnige dag in de betonnen spelonken van het EYE-filmmuseum had opgehouden om films te kijken. Hij repte over "vochtige streken" en een vrouw die haar vagina langs de toiletbril veegde alvorens van de WC gebruik te maken. Mijn eetlust werd er niet minder op.

sluit

<p>Yes No Oracle Machine</p>
<p>Julia van Mourik</p>
<p>Jan-Dirk van der Burg</p>
<p>Piet Vos</p>
<p>Giny Vos</p>
<p>Observatorium</p>
<p>Laurel Nakadate</p>
<p>Observatorium</p>
<p>Observatorium</p>
<p>Merijn Bolink</p>
<p>Joubin Zargarbashi</p>