Welkom in het Lost & Found archief. Sinds 1997 heeft Lost & Found meer dan 200 avonden voor verdwaalde beelden en geluiden samengesteld. Kunstenaars, schrijvers, wetenschappers en muzikanten laten werk in ontwikkeling zien, experimenteren of tonen werk dat (nog) niet in hun oeuvre past. Een specifiek en uniek podium voor divers en hybride werk dat in een museaal circuit geen plaats heeft.

Upcoming event

Lost & Found

over spijt

vandaag!

Sjoerd van Oevelen

beeldend kunstenaar, website

  1. Introductie in het werk van Margot Zanstra
    W1siziisijiwmtqvmdevmtavmtffntlfndzfodc1x1rlc3nlcmfjdc5nawyixsxbinailcj0ahvtyiisijq2ohg0njgixsxbimuilcjqcgcixv0

    "Omdat Margot Zanstra nauwelijks gepubliceerd heeft en er weinig bekend is over haar drijfveren en inspiratie heb ik me de vrijheid gepermitteerd bepaalde aspecten van haar werk te relateren aan twee ruimtelijke geometrische concepten die haar werk bewust of onbewust kunnen hebben beïnvloed, namelijk het idee over het bestaan van een 4de, hogere ruimtelijke dimensie, en het gebruik van axonometrische of parallel-perspectivische vormen.
    Deze ideeën vormen sinds de jaren 20 van de vorige eeuw een belangrijke maar deels onbekende onderstroom die een selecte groep kunstenaars inspireerde waaronder Theo van Doesburg, Charles Biederman en Joost Baljeu. In mijn verhaal heb ik enkele projecten uit haar oeuvre, zoals haar eerste grote sculptuur opgebouwd uit grote gestapelde betonnen kubussen of haar 'landschappelijke' ingreep van fel oranje aan elkaar geschakelde parallelogrammen aan het plafond van de voormalige metroingang bij het Centraal Station in Amsterdam, verbonden met de vierdimensionale veelvlakken van wetenschapster Alicia Boole Stott, de hypercube of tesseract van architect Claude Bragdon, het boek 'Flatland' van schrijver Edwin A. Abbott en briefwisselingen over andere ruimtelijke dimensies van eerdergenoemde kunstenaars. Door middel van het uitspreken van deze speculatieve kunsthistorische vermoedens ontstaat er een conceptuele context die aankopingspunten biedt de beeldentaal van haar geometrieën en gevouwen sculpturen opnieuw te beschouwen ten einde er verder in door te kunnen dringen."

    Flatland, A Romance of Many Dimensions, Edwin A. Abbott, 1884
    Alicia Boole Stott, Four Dimension Polytopes, http://wereldaanboeken.ub.rug.nl/?p=489
    The Frozen Fountain, Claude Bragdon, 1924
    The Corridor of Space, Jan Krikke, 1998
    Theo van Doesburg, Oeuvrecatalogus, 2000, p.409
    De Stijl Continued, Jonneke Jobse, 2005, p.170-171

     

    Shown at L&F op atelierbezoek (18–12–2013)